Στεφάνου Γρηγόρης

φιλολογία + διδασκαλία.

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ»25-12-2007

25/12/2007

 

Ερευνα Κοινωνική ανισότητα αναπαράγει το σχολείο
 

Επιτυγχάνουν όσοι παλιννοστούντες και μετανάστες μαθητές προέρχονται από οικογένειες με υψηλό επίπεδο μόρφωσης και μπορούν να αντεπεξέλθουν σ’ ένα ιδιαίτερα υψηλό κόστος, τόσο για την εκπαίδευσή τους όσο και για το πολιτισμικό τους προφίλ
 


Της Φιλομήλας Δημολαΐδου
 

«Όσοι από τους παλιννοστούντες και μετανάστες μαθητές τα καταφέρνουν δεν είναι επειδή ωφελούνται από εκπαιδευτικές πρακτικές που υποδηλώνουν τη «διαπολιτισμική ευαισθησία» της εκπαιδευτικής πολιτικήςΔεν είναι ούτε επειδή αξιοποιούν τη βοήθεια υποστηρικτικών σχολικών δομών, όπως των προγραμμάτων διδακτικής στήριξης -η αποτελεσματικότητα των οποίων είναι χαμηλή, αν κριθούν με βάση τις απαιτήσεις του κάθε τύπου σχολείου και τις επιτυχίες στις εισαγωγικές εξετάσεις για την ανώτατη εκπαίδευση» καταλήγει η έρευνα «Εκπαιδευτικός αποκλεισμός των παλιννοστούντων και μεταναστών μαθητών/τριών στα Ενιαία Λύκεια και Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια του Ν. Θεσ/νίκης», που διενήργησαν οι Τάσος Λιάμπας, λέκτορας στο Παιδαγωγικό τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, και Χρήστος Τουρτούρας, δρ. Επιστημών Αγωγής.
Όπως αναφέρουν στην έρευνα τους, επιτυγχάνουν εκείνοι/ες που λόγω μορφωτικής (και κοινωνικοοικονομικής) προέλευσης γίνονται ικανοί/ές να αντιμετωπίσουν την κοινωνική ανισότητα που αναπαράγει το σχολείο. Δηλαδή, επιτυχημένοι/ες είναι όσοι/ες προέρχονται κυρίως από οικογένειες με υψηλό επίπεδο μόρφωσης και μπορούν να αντεπεξέλθουν σ’ ένα ιδιαίτερα υψηλό κόστος, τόσο για την εκπαίδευσή τους όσο και για το πολιτισμικό τους προφίλ. Αγοράζουν, εν ολίγοις, πρόσθετες εκπαιδευτικές υπηρεσίες και εντάσσονται από νωρίς στον μονοπολιτισμικό, μονόγλωσσο εκπαιδευτικό θεσμό. Έτσι, αναγκάζονται να προσαρμοστούν στην κυρίαρχη (εθνική) νόρμα (γλωσσική, πολιτισμική, σχολική), διατηρώντας ταυτόχρονα τη μητρική τους γλώσσα.

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Αναλυτικά, στο λύκειο η πλειοψηφία των παλιννοστούντων και μεταναστών μαθητών/τριών από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης ανήκει συνήθως σε οικογένειες με ανώτερο μορφωτικό επίπεδο (69,7% και 61,2% αντίστοιχα).
Στο ΤΕΕ λιγότεροι παλιννοστούντες μαθητές/τριες προέρχονται από οικογένειες με ανώτερο μορφωτικό επίπεδο (35,4%) απ’ ό,τι με μεσαίο (54,2%), ενώ οι μετανάστες/τριες το αντίστροφο (47% και 36,1% αντίστοιχα).
Η βαθμολογία της πλειοψηφίας των παλιννοστούντων και μεταναστών μαθητών στο λύκειο γενικά, είναι σταθερά χαμηλή και στις τρεις τάξεις. Στις εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ/ΤΕΙ, από τους παλιννοστούντες έγραψαν πάνω από τη βάση και πέρασαν σε κάποια σχολή τέσσερις στους δώδεκα (ή το 26,3% των 19 που πέρασαν συνολικά) και από τους μετανάστες οι 14 στους 23 (ή το 73,7% όσων πέρασαν). Όλοι προέρχονται από οικογένειες με μεσαίο (15,7%) και ανώτερο μορφωτικό επίπεδο (84,3%) και με γονείς που ασκούν επαγγέλματα περισσότερο μεσαίου και λιγότερο ανώτερου στάτους.
Αντίστοιχα, οι βαθμοί των παλιννοστούντων και μεταναστών μαθητών στο ΤΕΕ και στις τρεις τάξεις είναι σταθερά χαμηλοί. Στις εξετάσεις εισαγωγής στα ΤΕΙ, τρεις παλιννοστούντες και τέσσερις μετανάστες γράφουν πάνω από τη βάση, ενώ εισάγονται σε σχολές οι δυο από τους παλιννοστούντες και οι τρεις μετανάστες, που προέρχονται όλοι τους από οικογένειες με μεσαίο και υψηλό μορφωτικό επίπεδο, έχουν πατέρες τεχνίτες ή ανειδίκευτους και μητέρες νοικοκυρές.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ, ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ

Γενικά, παλιννοστούντες και μετανάστες προετοιμάζονται συνήθως 1-3 ώρες την ημέρα για το σχολείο (53% και 55,1% αντίστοιχα). Οι παλιννοστούντες επιλέγουν λιγότερο συχνά το φροντιστήριο ή τα ιδιαίτερα μαθήματα από ό,τι οι μετανάστες (56,5% και 81,3% αντίστοιχα), ενώ προτιμούν περισσότερο τη διδακτική στήριξη (Δ.Σ.) στο σχολείο (65,2% και 53,1% αντίστοιχα).
Η πλειοψηφία των παλιννοστούντων και μεταναστών/τριών παρακολουθεί μαθήματα Διδακτικής Στήριξης στο ΤΕΕ (88,2% και 82,9% αντίστοιχα) και λιγότεροι πηγαίνουν και φροντιστήριο (35,3% και 31,4% αντίστοιχα), ανεξαρτήτως του επιπέδου μόρφωσης της οικογένειας. Οι έξι που περνούν στα ΤΕΙ παρακολουθούν Δ.Σ. και δυο απ’ αυτούς κάνουν και φροντιστήριο.

ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Από τους παλιννοστούντες μαθητές των λυκείων εργάζονται οι 4/30 (13,3%) κι από τους μετανάστες εργάζονται κυρίως οι Αλβανοί (4/12 ή 33,3%). Στους μαθητές των ΤΕΕ, που εργάζονται μετά το σχολείο, υπερέχουν οι μετανάστες (33,3%) έναντι των παλιννοστούντων (22,9%), ανεξαρτήτως μόρφωσης της οικογένειας προέλευσης.
Σε παλιννοστούντες και μετανάστες μαθητές λυκείων η γλώσσα που κυριαρχεί στο σπίτι είναι τα ελληνικά (57,5%), τα ρωσικά (19,5%), η ποντιακή διάλεκτος (5,7%), και τα αλβανικά (9,1%).
Αντίστοιχα, η γλώσσα που κυριαρχεί στο σπίτι των μαθητών των ΤΕΕ είναι τα ελληνικά (49,7%), τα αλβανικά (18,8%), τα ρωσικά (14%) και η ποντιακή διάλεκτος (9.7%).

Advertisements

26/12/2007 - Posted by | "ΑΝΤΙΔΗΜΟΦΙΛΗ ΔΟΚΙΜΙΑ"

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: