Στεφάνου Γρηγόρης

φιλολογία + διδασκαλία.

Διαδίκτυο(internet)

Ίντερνετ, αλλά με μέτρο

 Συνεχίζουν να έρχονται στη δημοσιότητα αντικρουόμενα επι­στημονικά στοιχεία για τις επιπτώσεις του Διαδικτύου στους νέους. Μια νέα μελέτη Ολλανδών ψυχολόγων υποστηρίζει ότι ο Παγκόσμιος Ιστός έχει πλέον ευεργετική επίδραση στους εφήβους, αλλά μια άλλη μελέτη από γιατρούς της Ταϊβάν διαπίστωσε ότι οι έφηβοι που είναι «κολλημένοι» στο Ίντερνετ, είναι πιθανότερο να αναπτύξουν επιθετική συμπεριφορά.

Η έρευνα των ψυχολόγων Πάτι Βάλκενμπουργκ και Γιόχεν Πίτερ του πανεπιστημίου του Άμστερνταμ, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό current Directions in Psychological Science της Αμερικανικής Ένωσης Ψυχολογικής Επιστήμης, τονίζει ότι έχει πια αλλάξει η εικόνα από τη δεκαετία του ’90, όταν το Ίντερνετ έδειχνε «σκοτεινό μέρος» και οι περισσότερες επιστημονικές μελέτες επι­σήμαιναν κινδύνους για τους εφήβους, όπως την κοινωνική απο­μόνωση, τους λιγότερους φίλους και τις πιο τεταμένες οικογενειακές σχέσεις, προς όφελος των κυβερνο-σχέσεων με «εικονικούς» ξένους.

Σύμφωνα με τους Ολλανδούς ψυχολόγους, η εικόνα πια είναι πιο «φωτεινή», γιατί έχουν μεσολαβήσει σημαντικές αλλαγές. Ο τεράστιος αριθμός νέων που χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο, το έχει μετατρέψει σε ένα αληθινό εργαλείο κοινωνικής δικτύωσης, που δεν ανταγωνίζεται τις πραγματικές διαπροσωπικές σχέσεις, αλλά αντίθετα τις ενισχύει με οn-Ιine τρόπο. Το Ιντερνετ, αντί να απομο­νώνει κοινωνικά, φαίνεται πια πως ενθαρρύνει τις υπάρχουσες σχέσεις και η έμφαση των νέων δεν δίνεται πια στο να «τα λένε» με αγνώστους σε chat rooms, αλλά να επικοινωνούν καλύτερα με τους φίλους τους, π.χ. μέσω υπηρεσιών όπως το ΜSΝ. Σήμερα οκτώ στους δέκα νέους χρησιμοποιούν το Ίντερνετ για να συνδέ­ονται μετά το σχολείο με τους φίλους και συμμαθητές τους.

Οι Ολλανδοί ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι η εξέλιξη αυτή κάνει τα παιδιά να νιώθουν καλύτερα, να είναι πιο ανοιχτά και ειλικρινή για τους εαυτούς τους και να συζητούν ευκολότερα για τα προσω­πικά τους θέματα (συναισθήματα, ανησυχίες, ευαισθησίες κλπ). Επειδή βρίσκονται στην απομόνωση του δωματίου τους, όταν επικοινωνούν μέσω Ίντερνετ, έχουν λιγότερες αναστολές και εκφράζονται πιο ελεύθερα, σύμφωνα με την έρευνα, με αποτέλεσμα να έχουν λιγότερο άγχος.

Αυτή όμως δεν είναι η αισιόδοξη εικόνα που παρουσίασαν ερευνητές του Ιατρικού Πανεπιστημίου Καοσιούνγκ της Ταϊβάν, υπό τον δρα Τσιχ-Χουνγκ Κο, σε έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Περιοδικό Υγείας των Εφήβων, σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερ. Οι ερευνητές αυτοί, μελετώντας δείγμα 9.400 εφήβων, διαπίστωσαν ότι όσο περισσό­τερο οι νέοι περνάνε το χρόνο τους στο Ίντερνετ, αποκτώντας εθισμό με αυτό, τόσο συχνότερο είναι το φαινόμενο να φέρονται επιθετικά σε άλλους νέους ή στην οικογένειά τους. Οι ερευνητές πάντως δεν απέκλεισαν να ισχύει και η αντίστροφη σχέση, δηλαδή τα πιο βίαια παιδιά να χρησιμοποιούν περισσότερο το Ίντερνετ.

Παρ’ όλα αυτά η έρευνα προσθέτει νέα στοιχεία σε προηγού­μενες έρευνες, που επίσης είχαν δείξει ότι το διαδίκτυο επηρεάζει τη συμπεριφορά των νέων. Γι’ αυτό οι Ταϊβανέζοι γιατροί συνιστούν στους γονείς να προσέχουν πολύ τι είδους χρήση του Ίντερνετ κάνουν τα παιδιά τους και για πόση ώρα, ειδικά όταν διαπιστώνουν συμπτώματα απομάκρυνσης και απομόνωσης των παιδιών, ευε­ρεθιστότητας, αποφυγής άλλων δραστηριοτήτων για χάρη λίγης ακόμα ώρας στο Ίντερνετ κ.α.

Η αύξησης της νεανικής επιθετικότητας συνδέεται ιδιαίτερα με το περιεχόμενο που βλέπει ο νέος στο διαδίκτυο. Η οn-Ιine «κου­βεντούλα» (chatting), το παίξιμο οn-Ιine τυχερών παιγνιδιών και η πορνογραφία κατ’ εξοχήν συνδέονται με την αυξημένη επιθετικό­τητα. Σχετικά «αθώα» είναι η οn-Ιine αναζήτηση και μελέτη.

(Κείμενο από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 6.3.2009)

Παρατηρήσεις

► Να αποδώσετε περιληπτικά σε 100-120 λέξεις το περιεχόμενο

του κειμένου χωρίς δικά σας σχόλια.

► Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80-100 λέξεις την άποψη της 4ης παραγράφου του κειμένου: (Οι έφηβοι) Επειδή βρίσκονται στην απομόνωση του δωματίου τους, όταν επικοινωνούν μέσω Ίντερνετ, έχουν λιγότερες αναστολές και εκφράζονται πιο ελεύθερα, σύμφω­να με την έρευνα, με αποτέλεσμα να έχουν λιγότερο άγχος.

► Να σχολιάσετε το ρόλο της 1ης παραγράφου του κειμένου ως προς τη δομή και ως προς το περιεχόμενο του κειμένου.

► Να γράψετε τα συνώνυμα των λέξεων: αντικρουόμενα, ευεργε­τική, τεταμένες, ενισχύει, αναστολές.

► Να αιτιολογήσετε τη χρήση εισαγωγικών στις εξής περιπτώσεις: «κολλημένοι» (1η παραγρ.), «σκοτεινό μέρος», «εικονικούς» (2η παραγρ.), «φωτεινή» (3η παραγρ.), «τα λένε» (4η παραγρ.)

Παραγωγή κειμένου

Στο κείμενο που διαβάσατε αναφέρονται αντικρουόμενα επιστη­μονικά συμπεράσματα αναφορικά με την επίδραση που ασκεί το διαδίκτυο στους εφήβους. Με αφορμή αυτά τα συμπεράσματα σε άρθρο σας που θα δημοσιευτεί στο περιοδικό του σχολείου σας αναφέρεστε στις αρνητικές επιπτώσεις της πολύωρης ενασχόλησης των εφήβων με ηλεκτρονικά διαδικτυακά παιχνίδια. Επίσης, ανα­φέρεστε σε τρόπους με τους οποίους η οικογένεια θα μπορούσε να βοηθήσει στη μείωση των επιπτώσεων της αρνητικής επίδρασης του διαδικτύου στους εφήβους (500-600 λέξεις).

Πηγή:εφημ. «Έθνος»

Advertisements

28/11/2012 - Posted by | κριτήρια αξιολ. Έκθεση Β΄λυκ

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: