Στεφάνου Γρηγόρης

φιλολογία + διδασκαλία.

Μυκηναϊκός πολιτισμός / Ομηρική εποχή

Διαγώνισμα Α΄ Τετραμήνου στην Ιστορία Α΄Λυκείου.

Ονομ/μο……………………………………………………………

Ημερ/νία ……………………………………………………………

Τμήμα………………………………………………………………..

ΟΜΑΔΑ Α

Α.1.1

Να χαρακτηρίσετε ως «Σωστές» ,ή «Λάθος» τις παρακάτω διατυπώσεις με βάση  την ιστορική τους ακρίβεια.                                                                                                                                         Μονάδες 10

  1. Η αποκρυπτογράφηση της γραμμικής Β΄ γραφής επικύρωσε την Ελληνικότητα του Μυκηναικού πολιτισμού.
  2. Στους Μυκηναιους ο «Βασιλεύς» ήταν ο περισσότερο τιμητικός τίτλος .
  3. Οι συγκρούσεις και οι δυναστικές έριδες ανάμεσα στα Μυκηναικά κέντρα  ήταν ο κυριότερος λόγος της παρακμής τους.
  4. Σημαντικά πρόσωπα στην περιφερειακή διοίκηση των Ομηρικών κέντρων ήταν οι «Τελεστές»
  5. Η επική ποίηση διαμορφώνεται προφορικά κατά την Ομηρική εποχή.

 

Α.1.2

Να αντιστοιχίσετε τους όρους της Α στήλης μ αυτούς της Β.                                                 Μονάδες 10

Α

Β

  1. Ε. Σλήμαν
α.1100-750 π.χ.
  1. Α΄ Ελληνικός Αποικισμός
β.1600-1100 π.χ.
  1. Ομηρική εποχή
γ. Παρακμή Μυκηναικων κέντρων
  1. Μυκηναικός πολιτισμός
δ.  Μυκήνες
  1. Κάθοδος Δωριέων
ε.  Πανιώνιο

 

Α.2.1.

Τι γνωρίζετε για την κοινωνική οργάνωση του Ομηρικού κόσμου;                                     Μονάδες 15

Α.2.2.

Ποιος ήταν ο ρόλος του Βασιλιά στον Ομηρικό κόσμο και ποιοι τον πλαισίωναν κατά την άσκηση των καθηκόντων του;

OMAΔA B

Β.1
Με βάση την πηγή και τις ιστορικές σας γνώσεις να αναφερθείτε στην έννοια του οίκου και στο ρόλο του στην συγκρότηση της οικονομικής του Ομηρικού κόσμου.                      Μονάδες 30

Πηγή

Ο ομηρικός «οίκος»
Τι είναι ο οίκος; Η λέξη αποδίδεται πολλές φορές με τον όρο «οικογένεια». Όμως η απόδοση αυτή είναι πολύ στενή και θα μπορούσε να οδηγήσει σε εσφαλμένα συμπεράσματα. Ο οίκος, ακόμη και από την άποψη του αριθμού των ανθρώπων, είναι κάτι πολύ περισσότερο από οικογένεια με τη σημερινή σημασία της λέξης (δηλαδή, την ομάδα που αποτελείται από τους γονείς και τα παιδιά, την «πυρηνική» οικογένεια)… Αλλά περιλαμβάνει επίσης όλα εκείνα τα άτομα – είτε πρόκειται για ελεύθερους είτε για δούλους – τα οποία εξαρτώνται άμεσα από τον επικεφαλής του οίκου (όλους εκείνους τους υπηρέτες στους οποίους έχουν ανατεθεί τα πολλά και διάφορα καθήκοντα που απαιτούνται από την οικονομική ζωή του οίκου…). Με άλλα λόγια, ο οίκος με την καθαρά «ανθρώπινη» μορφή του δεν είναι ένας θεσμός που βασίζεται αποκλειστικά και μόνο στη συγγένεια.
Ωστόσο η έννοια του οίκου καλύπτει πολύ περισσότερα από μιαν απλή ομάδα ανθρώπων. Ο οίκος περιλαμβάνει και περιουσιακά στοιχεία κάθε είδους, τα οποία στην πράξη δεν μπορούν να χωριστούν από την ανθρώπινη ομάδα, αφού εξασφαλίζουν την υλική της ύπαρξη. Επομένως η γη, τα κτίρια, τα ζώα, τα κάθε είδους αποθέματα, ο εξοπλισμός και ούτω καθεξής αποτελούν όλα μέρος του οίκου.
Μ.Μ. Austin, P. Vidal-Naquet, Οικονομία και κοινωνία στην αρχαία Ελλάδα. μετ. Τ. Κουκουλιός, εκδ. Δαίδαλος, σ. 67.

Β.2

Με βάση την πηγή και τις ιστορικές σας γνώσεις να αναφερθείτε στις ανταλλαγές αγαθών στους Ομηρικούς Χρόνους.                                                                                                                       Μονάδες 20

Πηγή

Οι ανταλλαγές αγαθών στους ομηρικούς χρόνους
Εκείθε οι Αργίτες οι μακρόμαλλοι ψώνιζαν το κρασί τους, | κι έδινε ποιος χαλκό, ποιος σίδερο στραφταλιστό, ποιος πάλε | με βόδια ζωντανά του τ’ άλλαζε ποιος με βοδιώ τομάρια, | ποιος και με σκλάβους, κι έτσι εχαίρουνταν πλούσιο τραπέζι πάντα.

Ιλιάδα, Η, 472-475, μετ. Ν. Καζαντζάκη-Ι. Κακριδή.

 

Καλή επιτυχία !

Advertisements

09/12/2012 - Posted by | διαγωνίσματα ιστορίας α΄λυκ.

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: