Στεφάνου Γρηγόρης

φιλολογία + διδασκαλία.

Ρατσισμός , ανεκτικότητα

Η  ανεκτικότητα και  η αξία της.

         Ανεκτικότητα είναι εκείνη η εσωτερική δύναμη που εκφράζεται με τη δε­κτικότητα σε άλλες απόψεις, πάντα στα όρια του μέτρου, επιτρέπει στον άν­θρωπο να σέβεται και να κατανοεί τη διαφορετικότητα ατόμων, ομάδων, λαών, ιδεών, με στόχο τη δημιουργική προσέγγιση και την πρόοδο, ατομική και συλ­λογική.

Με την ανεκτικότητα ο άνθρωπος αποκτά περισσότερες γνώσεις, διευρύ­νει τους πνευματικούς του ορίζοντες, μαθαίνει να σέβεται και να εμβαθύνει στις απόψεις των άλλων, ενημερώνεται και αποκτά οργανωμένη αντίληψη των πραγμάτων, άρα ξεφεύγει από την απολυτότητα, το δογματισμό, τις προλή­ψεις και είναι σε θέση να βρει το δρόμο του, χωρίς ακραίες απόψεις που μπο­ρεί να τον οδηγήσουν στο φανατισμό, και τελικά τη μαζοποίηση του. Ιδιαίτερα σήμερα, σε μια εποχή πνευματικής μονομέρειας και γενικότερου εφησυχα­σμού, η ανεκτικότητα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για τη διασφάλιση της πνευματικής ελευθερίας.

Η πνευματική καλλιέργεια ως απόρροια της ανεκτικότητας δίνει έναυ­σμα για ενδοσκόπηση. Μέσα από την άλλη άποψη συχνά καθρεφτίζεται η προ­σωπική μας ανεπάρκεια. Αυτό μας ευαισθητοποιεί, οδηγεί στην αυτοκριτική, προκειμένου ν` απαλλαγούμε από πάθη και ορμέμφυτα. Η ανεκτικότητα καλ­λιεργεί τον αυτοσεβασμό, την αξιοπρέπεια, επομένως, διαπλάθει μια ηθική προσωπικότητα που έχει αρετές και αξίες, άρα μπορεί να αντισταθεί στην αλ­λοτρίωση, την αχαλίνωτη επιθυμία του ανθρώπου να κυριαρχήσει στον κόσμο με αθέμιτα μέσα και να γίνει περισσότερο ιδιοτελής και καιροσκόπος.

Το άνοιγμα στο συνάνθρωπο και η δεκτικότητα συντελούν στη συναισθη­ματική επάρκεια, μας κάνουν ν` αγαπάμε, να συμπονάμε· αναθεωρούμε συχνά τον τρόπο αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου, ο οποίος μετατρέπεται σε δημι­ουργική ψυχαγωγία. Φυσικό είναι, λοιπόν, να κοπάζει το αίσθημα της αυτο­προβολής, του άγχους να επικρατήσουμε έναντι των υπολοίπων, που μας οδη­γεί συχνά στο μίσος και στο αίσθημα του ανικανοποίητου.

Ανεκτικότητα σημαίνει συνεργασία, συναίνεση για την αντιμετώπιση μικρών ή μεγάλων προβλημάτων. Αποφεύγονται η περιθωριοποίηση, ο κοι­νωνικός αποκλεισμός, ενώ είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε το ναρκομανή, τον εγκληματία και να προσφέρουμε σ` αυτούς ουσιαστική βοήθεια. Γινόμαστε οδοδείκτες κοινωνικής συνείδησης και ευαισθησίας, δια­μορφώνουμε ουσιαστικές ανθρώπινες σχέσεις και, μέσα από τη θέση – αντί­θεση, αγωνιζόμαστε για την προάσπιση των κοινωνικών ελευθεριών και την αναβάθμιση των θεσμών (οικογένεια, σχολείο κ.λπ.). Το συμφερολατρικό πνεύμα αμβλύνεται, ο ατομικισμός ελαχιστοποιείται και καλλιεργείται η αλ­ληλεγγύη.

Η εδραίωση της υγιούς δημοκρατίας στηρίζεται στο διάλογο, ο οποίος θεμελιώνεται στη θέση και στην άρνηση. Συνεπώς, η ανεκτικότητα σε απόψεις και ιδέες παρέχει τη δυνατότητα της διαφωνίας και της συμμετοχής των πολι­τών στα πολιτικά δρώμενα. Εξυψώνεται ο πολίτης σε δημιουργό της ζωής, σε γόνιμο λήπτη και πομπό πολιτικών μηνυμάτων. Βέβαια, και στο επίπεδο της πολιτικής ηγεσίας η ανεκτικότητα δημιουργεί κλίμα σύμπλευσης, ώστε ν` απο­φευχθούν φαινόμενα πόλωσης -διπολισμού, αυθαιρεσιών και σκανδάλων, που υπονομεύουν τους δημοκρατικούς δεσμούς. Μόνο έτσι εξαλείφονται η τρομο­κρατία και ο πολιτικός αυταρχισμός.

Η εθνική συνείδηση και η διεθνιστική αλληλεγγύη πραγματώνονται μόνον όταν υπάρχει ανεκτικότητα. Το έθνος ισχυροποιείται από τη στιγμή που ο κά­θε πολίτης αναζητά την αλήθεια, σέβεται τις παραδόσεις ή εκφράζει τη διαφω­νία του γι` αυτές. Μόνο τότε απομυθοποιεί το παρελθόν, κρατά το γνήσιο και αποστρέφεται το νόθο. Κατανοεί την αξία της εθνικής υπόστασης και αγωνίζε­ται για την προάσπιση της εθνικής ακεραιότητας, χωρίς εθνικές υπεροψίες και εθνικισμούς. Έτσι, θεμελιώνεται η αγάπη προς την ιδιαιτερότητα των άλλων εθνών, κυριαρχεί ο σεβασμός στ` ανθρώπινα δικαιώματα και αποφεύγονται οι αντιπαλότητες και οι κρατικές σκοπιμότητες. Διασφαλίζεται το δίκαιο των μει­ονοτήτων και υπερισχύει η ειρήνη έναντι του πολέμου.

Τέλος, οικονομική ανάπτυξη χωρίς ανεκτικότητα δεν υφίσταται. Μέσα από τις αντιτιθέμενες απόψεις εκφράζεται η δημιουργία, η πειθαρχία στο συ­γκεκριμένο εργασιακό χώρο και κατ` επέκταση η παραγωγικότητα και η τε­χνολογική εξέλιξη. Μέσα από τις διαφοροποιήσεις κατακτιέται η τεχνογνωσία και αναπτύσσεται γόνιμα ο οικονομικός ανταγωνισμός…

ΑΣΚήΣΕΙΣ

  1. Να αποδώσετε περιληπτικά το κείμενο που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).
  2. Με ποιους τρόπους – μεθόδους έχουν αναπτυχθεί η α` και β` παράγραφος του κειμένου;
  3. Στις παραγράφους β` και ζ` να επισημάνετε τη δομή.
  4. Ποια συλλογιστική πορεία ακολουθείται στη ζ` παράγραφο του κειμένου και γιατί;
  5. Υποθέστε ότι συντάσσετε μια επιστολή διαμαρτυρίας, την οποία αποστέλ­λετε στον αρχισυντάκτη γνωστής εφημερίδας, καταγγέλλοντας φαινόμενα κοι­νωνικού ρατσισμού και στερεότυπων αντιλήψεων που διαιωνίζονται και ενι­σχύονται σήμερα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. 100-500 λέξεις..
Advertisements

21/02/2013 - Posted by | κριτήρια αξιολ. Έκθεση Β΄λυκ

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: